הזעה בבית השחי – המדריך מלא

הזעת יתר - מתי כדאי לטפל?

כולנו מזיעים, ואפילו לא מעט – ובמיוחד בקיץ הישראלי החם והלח עד מאוד – אבל ישנם בני אדם שהגוף שלהם מדיף כמויות גדולות במיוחד של זיעה. תופעה זו נקראת הזעת יתר, ועפ"י הערכות שונות היא מאפיינת בין אחוז אחד ל-3% מהאוכלוסייה כשבמקרים רבים האדם סובל מההשלכות הבעייתיות של ההזעה המוגברת מבלי לדעת שמדובר בתופעה חריגה ושניתן לפתור אותה.

חשוב להדגיש כי עודפי הזיעה לכשעצמם לא מוגדרים כבעיה רפואית והם לא פוגעים בבריאות האדם שסובל מהזעת יתר. יחד עם זאת למצב שבו כמויות גדולות של זיעה זורמות באזורים שונים של הגוף גם כשאין בכך צורך פיזיולוגי יש בהחלט השפעה שלילית על איכות החיים – ובמקרים אלה כדאי לטפל בבעיה.

הזעה היא תופעה שמעסיקה אותנו לא מעט: מצד אחד היא טבעית לחלוטין, ואנחנו מודעים לכך, ואפילו יש לה חשיבות. מצד שני היא מייצרת גם מבוכה, ובפרט כשמדובר בהזעה מרובה. בעמוד זה תמצאו מידע על זיעה באופן כללי, המקרים שבהם היא הופכת לבעיה, הגורמים לכך והטיפולים האפקטיביים האפשריים.

מהי בעצם זיעה?

זיעה היא כאמור תופעה טבעית והכרחית. בסך הכל יש בגוף שלנו בערך 3 מיליון בלוטות שממלאות שני תפקידים חשובים: ויסות טמפרטורת הגוף וסילוק פסולת מטבולית.

על-מנת לבצע את הפעולות הנ”ל התפתחו אצלנו שני סוגים של בלוטות זיעה: אקריניות ואפוקריניות. הבלוטות האקריניות הן חלק בלתי נפרד מגוף האדם מרגע הלידה, והן אלה שדואגות שלא נתחמם יתר על המידה וגם מפרישות החוצה מהגוף פסולת. בלוטות אלה מפוזרות בכל הגוף, ובמיוחד בגב, במצח, בכפות הידיים, בכפות הרגליים ובצוואר. הפעילות שלהן הופכת לאינטנסיבית מאוד כשחם ולח או כשאנחנו בעיצומה של פעילות גופנית אינטנסיבית. אנחנו אולי לא אוהבים את הזיעה שמפרישות הבלוטות האקריניות, אבל היא חיונית.

הבלוטות האפוקריניות מתווספות במהלך גיל ההתבגרות וכמובן נשארות בגוף. הן נמצאות בבתי השחי, סביב הפטמות ובמפשעה, ובדרך כלל צמודות לזקיקי השיער. הזיעה שמפרישות בלוטות אלה מתאפיינת בשומניות, ובחלק מהמקרים מתלווה אליה ריח רע עקב נוכחות של חיידקים באזורים שבהן נמצאות הבלוטות האפוקריניות ובפרט בתי השחי. כדאי לדעת שבלוטות אלה לא מווסתות את הטמפרטורה אלא קשורות למתח רגשי. בהתאם תיתכן הפרשת זיעה, ואפילו מרובה, במצבי מתח, חרדה ולחץ.

מה ההבדל בין הזעה להזעת יתר?

אם הזעה היא חלק בלתי נפרד מאיתנו, הזעת יתר היא כבר תופעה מביכה שעלולה לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים שלנו. חשוב להדגיש שהיא לא נדירה: בין 1% ל-3% מבני האדם סובלים ממנה ברמה כזו או אחרת.

האזורים שבהם עלולה להתרחש הזעת היתר הם כפות הידיים, כפות הרגליים, הקרקפת, הגב ובעיקר בתי השחי. בערך ברבע מהמקרים ישנו מרכיב גנטי לתופעה, ועוד סיבות אפשריות הן שינויים הורמונליים שמייצרים חוסר איזון בגוף, עודף משקל וכאמור מתח נפשי. הזעה מרובה עלולה להיות גם תופעת לוואי של טיפולים תרופתיים מסוימים ולהתרחש גם עקב בעיה במערכת העצבית (שמשגרת אותות הפעלה אל בלוטות הזיעה גם כשאין בכך צורך).

איך תדעו אם גם אתם סובלים מהזעת יתר?

לכאורה אדם שנוטפת ממנו זיעה בכמות מרובה גם כשהוא לא בעיצומה של פעילות גופנית אינטנסיבית וגם כשלא חם במיוחד מודע היטב לקיומה של הזעת היתר. מי שנאלץ להחליף בגדים בתדירות גבוהה מאוד, להתקלח כמה וכמה פעמים ביום ולעתים אף מוותר על פעילויות חברתיות עקב החשש שהזיעה שצצה בפנים, בקרקפת, בבתי השחי, בכפות הידיים, בכפות הרגליים, בגב, במפשעות ובעוד אזורים בגוף תגרום למבוכה משמעותית – מבין מן הסתם כי הזיעה פוגעת באיכות החיים שלו. יחד עם זאת כדאי לדעת שמחקר שנערך בארה"ב גילה כי רק כשליש מהסובלים מכל התופעות הנ"ל אכן פונים לטיפול רפואי בבעיה. בחלק מהמקרים המבוכה מעצם העיסוק בהזעת היתר מונעת הגעה לרופא שמצויד בידע ובכלים שמנטרלים את התופעה המתסכלת, ובמקרים אחרים זהו חוסר מודעות לקיומם של פתרונות אפקטיביים להזעה מרובה שגורם לאנשים להמשיך ולסבול.

טיפול בהזעת יתר – האפשרויות המומלצות

בעבר האפשרויות העיקריות של טיפול נגד הזעת יתר היו הזרקות בוטוליניום טוקסין וניתוחים. לשתי האופציות היו חסרונות משמעותיים: הזרקת הבוטוליניום אפקטיבית רק במקרים שבהם המקור לבעיה הוא בעיה עצבית, ובנוסף החומר מפסיק להשפיע אחרי מספר חודשים כך שנדרשים טיפולים תקופתיים. ניתוח הוא פעולה פולשנית בהרדמה כללית העלולה לגרום לסיבוכים ולתופעות לוואי שונות כאשר החמורה שבהם היא זעה מפצה,דהינו הפרשת זעת יתר במקומות אחרים בגוף לאחר הניתוח.

אופציה חדשנית של טיפול בהזעת יתר היא על בסיס אנרגיה אלקטרומגנטית, באמצעות מכשיר שנקרא מירה דריי (miraDry). 

טיפול נגד הזעת יתר באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת מוביל לירידה של 80% בכמויות הזיעה בבתי השחי, והכי חשוב: השינוי הוא לצמיתות. עיקרון הפעולה של המכשיר פשוט: האנרגיה חודרת לעומק של 4 מ”מ בלבד כך שהטיפול מאוד בטוח וממיסה את בלוטות הזיעה שבבתי השחי (שכאמור ממילא לא הכרחיות לקירור הגוף או לסילוק הפסולת, שכן יש מספיק בלוטות במקומות אחרים בגוף) והן למעשה נהרסות ומופרשות מהגוף. טיפול בהזעת יתר על ידי מכשיר המירה דריי ממיס גם את הבלוטות האקריניות בבתי השחי וגם את האפוקריניות, כך שנעלם גם הריח הרע שנלווה לעתים לזיעה כמו כן אין את התופעה של זעה מפצה מאחר והטיפול ברמת התאית וללא פגיע עיצבית.

המכשיר הומצא בארה”ב ויש לו אישור FDA הן על הבטיחות והן על היעילות כמובן שיש גם אישור אירופאי וישראלי. הטיפול עצמו מתבצע תחת אלחוש מקומי כך שהחזרה אחריו לשגרה היא מידית, אין כאב במהלך הטיפול ותופעות הלוואי קלות וחולפות מעצמן תוך מספר ימים. לקבלת תוצאות אפקטיביות במיוחד מתבצעים שני טיפולים במכשיר, בהפרש של כ3 חודשים.

מירה דריי – טיפול בהזעת יתר באמצעות טכנולוגיה חדשנית

לאחר שמבינים כי אפשר וכדאי לטפל בהזעת יתר, השלב המתבקש הבא הוא מציאת הפתרון היעיל ביותר. בעבר היו נהוגות שיטות כמו הזרקת בוטוקס (שהשפעתה מתפוגגת לאחר מספר חודשים, כך שבעיית הזעת היתר חוזרת) או ניתוח לכריתת בלוטות זיעה באזור מסוים (שכרוך בתופעות לוואי בעייתיות, סיכון מסוים וגם עלול להוביל להזעה מוגברת באזורים אחרים בגוף) – כיום ישנה שיטה מתקדמת הרבה יותר, ללא תופעות לוואי משמעותיות, בלי כאב ועם שינוי דרמטי לטובה שנשמר לאורך זמן רב ובעצם לצמיתות: טיפול במירה דריי.

טיפול בהזעת יתר באמצעות מירה דריי מורכב מ-2 מפגשים בהפרש של שלושה חודשים זה מזה. כל טיפול אורך כשעה בלבד, מתבצע תחת אלחוש מקומי בלבד בבתי השחי והחזרה לשגרה אחריו היא למעשה מידית (פרט לפעילות גופנית שאליה תוכלו לשוב לאחר מספר ימים). הטיפול כולל שיגור גלים אלקטרו-מגנטיים אל בלוטות הזיעה בבתי השחי – גלים בעלי אנרגיית חום שממיסה את בלוטות הזיעה ומובילה להפחתה של כ-80% (!) בכמות הזיעה. במקביל ליצירת גלים אלה, מכשיר המירה דריי (miraDry) מצנן את האזור, ומאחר שהגלים האלקטרו-מגנטיים ממילא מתמקדים בבלוטות הזיעה ולא פוגעים בבלוטות לימפה, תאי שריר וכו', אין כאבים וגם אין תופעות לוואי משמעותיות. התוצאות של טיפול במירה דריי הן קבועות, שכן גוף האדם לא מפתח בלוטות זיעה חדשות במקום אלה שהומסו, כך שהשיפור הניכר באיכות החיים הינו תמידי.

באילו מקרים כדאי להגיע לרופא מומחה בתחום?

כאמור הזעת יתר אינה בעיה רפואית, אבל בכל מצב שבו ישנה פגיעה משמעותית באיכות החיים כדאי להגיע לרופא מומחה לטיפול בהזעה מרובה. אם גם אתם מחליפים חולצות ושאר בגדים לעתים קרובות, מתמלאים מבוכה בסיטואציות חברתיות עקב כפות ידיים רטובות או כתמי זיעה ענקיים ואפילו מוותרים לעתים על יחסים אינטימיים רק כדי לא להיחשף כשאתם רטובים לגמרי – אין שום סיבה להמשיך לסבול, ובוודאי שלא בעידן הנוכחי שבו ניתן לטפל בהזעת יתר בהצלחה מרשימה.

לתיאום פגישת ייעוץ אישית עם ד״ר פרידמן
מלאו פרטיכם ונחזור אליכם

אהבתם? שתפו את החברים